TheOneCwiczeniaWciazy
9 września 13
2 +1

Ćwiczenia w ciąży

Spotkałam się z Kasią Kujawą w przemiłej kawiarence na Warszawskim Wilanowie. Tematem naszej rozmowy była aktywność w ciąży oraz po porodzie. Tyle, że z początku tak zagadałam się z Kasią, że zapomniałam o włączeniu dyktafonu. Jak sobie przypomniałam o tym od razu go włączyłam.

Kasia Kujawa – Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Absolwentka AWF Kraków. Specjalność odnowa psychosomatyczna. Instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness – nowoczesne formy gimnastyki. Na co dzień związana z największą siecią fitness w Polsce. Założycielka firmy The one trening studio. Doświadczona instruktorka fitness oraz spełniona trenerka personalna.

Zapraszam do przeczytania rozmowy na temat aktywności fizycznej w ciąży:

Ja: (…) To wrócę do zajęć dla kobiet w ciąży. Od którego tygodnia ciąży można się do Ciebie zapisać i do kiedy trwają takie zajęcia.

Kasia: Kobiety które regularnie trenują przed ciąża, mogą tak samo robić to i w jej trakcie, oczywiście pod warunkiem ze ciąża przebiega fizjologicznie.
Dla kobiet które nigdy nie były aktywne i chcą zacząć ćwiczyć w ciąży, poleca się rozpocząć ćwiczenia po pierwszym trymestrze.

Ja: Po porodzie jak szybko można kontynuować ćwiczenia?

Kasia: Już w pierwszej dobie po urodzeniu dziecka zaleca się wykonywanie prostych ćwiczeń,
natomiast jeśli chodzi o regularny trening to po 6 – 8 tygodniu.

Ja: Wtedy już na piłce, z maluszkiem czy nie?

Kasia: Piłka faktycznie świetnie się sprawdza zarówno dla kobiet w ciąży, jak i tych które już urodziły. Na piłce nie tylko można wzmacniać (mięśnie dna miednicy), ale też służy do rozluźniania mięśni i relaksacji.

Jeśli chodzi o ćwiczenia z dzidziusiem – cieszą się bez wątpienia coraz większa popularnością, młoda mama nie musi rozstawać się z pociechą, a specjalnie dobrane ćwiczenia dodatkowo budują wieź miedzy mamą a dzieckiem.

TheOneCwiczeniaPoPorodzie

Ja: U kobiet w ciąży najczęstszą dolegliwością jest ból kręgosłupa. Czy te ćwiczenia są bardziej skupione na tym odcinku.

Kasia: Ćwiczenia maja charakter ogólnorozwojowy, ale prawdą jest ze koncentrujemy się na mięśniach dna miednicy, kręgosłupie – szczególnie odcinku lędźwiowym.

Ćwiczenia nie tylko wzmacniają mięśnie, ale także budują świadomość ciała kobiety.

Ja: Czyli u Ciebie w ofercie jest fitness, pilates, tak?

Kasia: staram się dobierać ćwiczenia kompleksowo, czerpiąc z różnych technik. W mojej ofercie znajduje się trening ogólnorozwojowy tzw. be fit, trening dla kobiet w ciąży, trening dla świeżo upieczonych mam, oraz trening pilates & stretch.

Ja: Ile kosztuje trening prowadzony przez Ciebie? Jak dobrze pamiętam trwa 50 minut.

Kasia: trening trwa około 50 min. koszt pojedynczego treningu to 100 zł, jednak w pakiecie kupuje się je znacznie taniej. Są też różne promocje.
Karnety nie maja okresu ważności – kobiety zawsze wykorzystują tyle treningów, ile im się faktycznie należy. Pierwszy trening jest darmowy. Można powiedzieć, że to inwestycja we własne zdrowie i dobre samopoczucie.

Ja: Też to obserwuje. Wiesz, ja swoją stronę założyłam w 2007 roku, gdy nie było jeszcze tylu portali parentingowych, teraz mamy po prostu tysiąc informacji dla mam wszędzie. Choć informacja, że poród boli wciąż krąży. Natomiast myślę, że warto podejść do narodzin dziecka jak do wyzwania.

Kasia: Zgadzam się, narodziny dziecka to ogromne wyzwanie. Badania pokazują ze kobiety które ćwiczą, lepiej tolerują ciążę, maja lżejszy poród, oraz powrót do formy po porodzie jest szybszy i przebiega łagodniej.

Ja: Wierze, bo w trakcie porodu czasami ciężko kobietę „ściągnąć” z łóżka, a piłka to jest dla niej ekstremalne doświadczenie. Jeśli zna piłkę z ćwiczeń w ciąży to jest łatwiej.

Kasia: Ćwiczenia z trenerem to czas, w którym kobieta przygotowuje swoje ciało do porodu. Poznaje techniki relaksacji. Pracuje z wspomnianymi piłkami, które są dostępne na salach porodowych.


Ja: Interesujące jest to, że odpowiednie ćwiczenia ułatwiają dziecku obrócenie się, co jest szczególnie istotne przed porodem.

Kasia: Stosuje się techniki, które powodują, że główka wstawia się w kanał rodny i dziecko jest gotowe do naturalnego porodu. Wiele kobiet za wszelka cenę chce urodzin naturalnie – bo to taki piękny moment, coraz więcej mówi się o budowaniu więzi z dzieckiem już od pierwszych chwil.


Ja: Na pewno są kobiety, które podchodzą do porodu jak do wyzwania i jest dla nich ważne karmienie piersią jeszcze na sali porodowej. Te elementy są dla nich bardzo ważne.

Kasia: Ćwiczenia dobrze wpływają na laktację, przyśpiesza się obieg krwi co dotlenia gruczoły.
Aktywne kobiety szybciej zaczynają karmić i często mogą robić to dłużej.

Ja: Dobrze wiedzieć, kolejna zaleta 🙂 Długo prowadzisz zajęcia z kobietami w ciąży?

Kasia: Sport kocham od zawsze. W świecie fitnessu jestem od 5 lat. Ale zainteresowanie pracą z kobietami w ciąży pojawiło się stosunkowo niedawno. To nowe wyzwanie, wysoko postawiona poprzeczka. Po za tym to bardzo wdzięczna grupa docelowa. Spełniam się. Poza ćwiczeniami jest też miejsce na rozmowy, odczucia, emocje.


Ja: Takie kobiety są skupione bardziej do wewnątrz.

Kasia: Zdecydowanie! to jest taki moment w życiu kobiety, w którym mogą się skupić bardziej na sobie. Poszukać swojej świadomości ciała. Każda ciąża jednak przebiega inaczej. Zdarza się też często, że kobieta mająca np. trójkę dzieci, każdą ciąże wspomina skrajnie inaczej.

Ja: Czy masz ulotkę?

Kasia: Oczywiście 😉
(Tutaj nastąpiła wymiana ulotek i wizytówek.)

theonetreningstudiozdjecieBiumi

Ja: Powiedź mi dlaczego warto rozważyć ćwiczenia z trenerem w domu?

Kasia: Dom daje poczucie bezpieczeństwa. Kameralna atmosfera sprzyja ćwiczeniom, szczególnie jeśli chodzi o kobiety ćwiczące z dzidziusiem. Zwykle buduje się fajna relacja między ćwiczącą, a trenerką. Niejednokrotnie trening w domowym zaciszu to jedyna możliwość. Oszczędność cennego czasu. Usługi z dojazdem do klienta są coraz bardziej popularne, a wbrew pozorom wcale nie potrzeba dużo miejsca by zrobić trening.

Ja: Pewnie na macie

Kasia: Tak, ćwiczenia odbywają się głównie na macie, używam też różnych przyrządów które urozmaicają trening. Np. duże piłki o których wcześniej wspominałam.

Ja: Dziękuję za Rozmowę.

Zapraszam serdecznie na zajęcia z Kasią.





  1. Bardzo inspirująca rozmowa. Mimo, iż nie jestem w ciąży i nie lubię ćwiczeń fizycznych to Kasia skłania mnie do refleksji nad własnym ciałem, które trzeba przygotować do tego „wyzwania”. Nie wyobrażam sobie lepszej okazji jak trening we własnym domu z doświadczoną trenerką. Myślę, że na taki luksus każda z przyszłych i obecnych mam powinna sobie pozwolić .


  2. Pod koniec I trymestru udałam się na ćwiczenia dla kobiet w ciąży, bo bardzo doskwierały mi bóle pleców, dosłownie nie mogłam chodzić. Szybko się okazało, że ciąża jest zagrożona i do rozwiązania muszę leżeć. Do terminu porodu coraz bliżej, bardzo chciałabym jakoś przygotować na to mięśnie, uczyć radzić sobie z bólem, który mnie czeka, ale lekarze zalecają powstrzymać się od aktywności. Czy są jakieś bezpieczne techniki dla kobiet w mojej sytuacji by ćwiczyć z ciałem?

    • kasia

      Aniu myślę, że są odpowiednie ćwiczenia do wykonywania w pozycji leżącej. Natomiast tutaj potrzebna jest pomoc dobrego fizjoterapeuty, który zajmuje się pacjentkami w takiej sytuacji. Na chwilę obecną nic więcej nie przychodzi mi na myśl.
      Pozdrawiam,
      Położna Kasia



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Umów się

Popularne tematy

Witajcie! Nie mam pokarmu O masażu Shantala dla niemowląt Ćwiczenia w ciąży Relacja z konferencji Narodzin bez przemocy Karmienie piersią – szacunkiem do natury Szkolenie – Aktywne 9 miesięcy VI Kongres w Poznaniu I Konferencja Bliskości

Zapraszam:

W Warszawie:

Tagi